Salestraining voor niet-verkopers

Leer effectief communiceren

Salestraining voor niet-verkopers

Tja, wat moet je daar nu precies van verwachten? Een salestraining voor niet-verkopers. Nou, eigenlijk veel meer dan je wellicht nu kunt bedenken! Want we zijn allemaal continu aan het verkopen, alleen beseffen we dat niet. Sinds ik in januari 2018 van de beste verkoper ter wereld een vijfdaags bootcamp gehad heb, is mijn gehele idee over verkopen veranderd. We doen het bijna elke dag. Alleen we noemen het niet zo, omdat er nog steeds heel vaak de relatie wordt gelegd naar de gladde autoverkopers, of de deur-aan-deur-verkopers van vroeger.

Ooit konden we het allemaal

Wie kinderen heeft, zal dit ongetwijfeld herkennen. Wat we daarbij echter vergeten, is dat wij allemaal kinderen zijn geweest. Wij hebben dit dus ook gedaan! Wat bedoel ik dan precies? Ik bedoel het volgende:

Je hebt net boodschappen gedaan, iets lekkers voor bij de koffie gehaald en je kind wil het nu. “Nee”, zeg jij, “dat is voor vanavond”. Wiens kind zegt dan “Okay papa/mama, ik wacht wel tot vanavond”? Precies, dat dacht ik wel. Als een kind zijn zinnen ergens op gezet heeft, accepteert het geen nee. De tactieken die een kind vervolgens in gaat zetten, zijn zeer divers, een kind kan:

  • blijven vragen. Tenslotte gaan sommige ouders na 5 keer vragen overstag, omdat ze van het gezeur af willen zijn.
  • boos worden. Sommige ouders geven dan toe om de lieve vrede te bewaren.
  • verdrietig worden. Dan geeft een ouder toe om het te troosten.
  • de ouder een schuldgevoel aanpraten. Dat zij zich ook niet altijd aan hun afspraken gehouden hebben en stiekem gesnoept hebben.
  • heel lief worden. Dingetjes voor je pakken, klusjes doen, helpen met opruimen, alles om “de” beloning te krijgen.
  • naar de partner gaan. Of een vriendje of vriendinnetje erbij halen die het wel mag van zijn of haar ouders.
  • enzovoort.

Herkenbaar?

Een kind blijft doorgaan tot het een ja krijgt. Waarschijnlijk zijn meerdere varianten de revue wel gepasseerd thuis. Kinderen leren ook welke tactieken wel en welke tactieken niet werken. Degene die werken, zullen ze vaker inzetten. Zo ken ik voorbeelden van kinderen die domweg blijven zeuren, omdat ze toch wel weten dat ze uiteindelijk hun zin krijgen. Misschien niet altijd, maar 4 van de 5 keer (en de vijfde keer ontploft papa of mama). Maar ja, een 80% score is zo gek nog niet, toch? Sterker nog, ze weten zelfs bij wie wat het beste werkt! Ga maar eens na, vragen ze aan opa en oma iets op dezelfde manier als wanneer ze datzelfde aan jou vragen? En als jij er nu over nadenkt, hoe deed jij dat vroeger?

 

Verkopen is niet altijd gekoppeld aan geld

Stel, je bent uit eten geweest en het restaurant heeft je verwachtingen ver overtroffen. Zeer vriendelijk personeel, zalig eten, kortom een geweldige belevenis. Je komt een goede vriend tegen die dit ook zal waarderen en deelt jouw ervaring in dat restaurant. Je overtuigt hem ervan dat hij daar ook echt eens naartoe moet. Op dat moment ben jij het restaurant aan het verkopen! Terwijl je er helemaal geen geld voor krijgt of wat dan ook. Als jij voor een boardroom een plan moet presenteren, moet je de board overtuigen dat het een goed plan is. Bij een sollicitatie moet je de werkgever overtuigen dat jij de juiste persoon bent. Wanneer je geld nodig hebt voor een project, moet je de investeerder overtuigen dat zijn geld veilig is bij jou en hij het met winst terug krijgt. Als je die specifieke auto wilt hebben, of motor, of die laarzen van Hermès, of die tas van Louis Vuitton, moet je je partner overtuigen dat er feitelijk geen alternatief is. Je kunt verkopen dus ook omschrijven als “de ander overtuigen van jouw idee”. Of juist andersom; als je de ander aan het overtuigen bent van jouw idee, ben je aan het verkopen!

Er wordt altijd verkocht

Als jij een idee, plan, dienst of product hebt waarvan jij overtuigd bent dat de ander dit nodig heeft, dan is het jouw plicht te verkopen. En het gekke is, ook de ander is aan het verkopen! Er wordt altijd iets gekocht tijdens het gesprek; ofwel jij verkoopt je dienst, ofwel de ander verkoopt het idee dat hij of zij het niet nodig heeft. Eigenlijk is het dus een spel. Normaal gesproken heeft een spel 1 winnaar. Ik geef je de tools om er een win/win situatie van te maken.

Voorbereiding is de sleutel

Voordat je kunt verkopen, moet je het nodige voorbereid hebben. Je moet je idee, producten en/of diensten helder hebben. Weet welke bezwaren je klanten (mogelijk) hebben. Wees je bewust welke antwoorden bij die bezwaren horen. Zou je het idee van jezelf kopen? Iedereen luistert naar het radiostation “WII.FM“, oftewel “What’s In It For Me”. Dat betekent dat jij moet afstemmen op What’s In It For Them. De ander is vaak niet geïnteresseerd in hoe je iets doet, maar vooral wat het hen oplevert. Al deze onderwerpen komen ter sprake tijdens deze verkooptraining.

De volgende onderdelen zullen behandeld worden

5

Waarom je je moet voorbereiden

5

Hoe jij jouw perfecte pitch opstelt

5

Het nut van alternatieven

5

Wat je wel en vooral niet moet doen

5

Hoe je de lichaamstaal van de ander leest

5

Hoe je bezwaren weerlegt

“Sell them what they want,
Give them what they need”

Leren en ervaren

Tijdens deze tweedaagse salestraining is het niet alleen het overdragen van kennis, maar juist het toepassen van deze kennis, want ik wil graag dat jij het geleerde ook direct in de praktijk kunt toepassen. In groepjes van 2 of 3 zullen de oefeningen uitgevoerd worden. Ook mag je voor de groep je pitch geven, zodat je deze meteen kunt oefenen.

Al mijn vaardigheden staan tot je beschikking

Afhankelijk van de groep zal ik sommige zaken wat nader toelichten, zonder dat het ten koste gaat van het gehele programma. Mocht je een specifieke vraag hebben, ben ik tijdens de pauzes of na de training gewoon beschikbaar. Ook na de training kunnen er nog vragen per mail gesteld worden.

Echt maatwerk

Deze training is zeker geen standaard salestraining. De doelstelling is dat jij met vertrouwen elk gesprek in kunt gaan en de ander kunt overtuigen van jouw idee. Dat jij je verhaal helder hebt, weet hoe je het moet aanpakken en kunt inspelen op de reacties van de ander. Ik weet dat het in je zit, het is mijn taak om het eruit te halen.

Wat kan je verwachten

Een andere mindset

We bespreken het fenomeen waarde en ik daag je uit anders over jezelf na te gaan denken. Geld is bijvoorbeeld een ruilmiddel. Jij geeft een klant jouw dienst en de klant betaalt jou voor de geleverde dienst. Jij krijgt er een goed gevoel van wanneer jij je klant geholpen hebt. Wanneer jij geen geld vraagt aan je klant, ontneem je hem of haar de mogelijkheid datzelfde gevoel te krijgen. Als jouw mindset betreffende geld in orde is, is het ook geen enkel probleem geld te vragen aan je klant.

“Ik kan nu beter mijn prijs bepalen”

 

Je perfecte pitch

Jouw pitch moet de interesse van de ander prikkelen, zodat ze meer van jou willen weten. Hoe vang je die aandacht? Welke elementen zijn essentieel in de ideale pitch? Ik geef je een structuur waarmee jij jouw ideale pitch kunt maken. Tijdens deze training zal je een eerste versie van jouw pitch opstellen en aan de groep presenteren, zodat je meteen constructieve feedback krijgt en je daarmee aan de slag kan.

 

“Ik kan nu duidelijk maken wat ik doe”

Vol vertrouwen presenteren

Of je nu een idee, plan, rapport, product ,dienst of jezelf moet presenteren, vertrouwen speelt een cruciale rol. Tijdens deze tweedaagse maken we het begin waarop jij kunt blijven voortborduren. Je krijgt enkele nieuwe inzichten en zult merken dat tijdens de tweedaagse je vertrouwen al groeit.

“Ik heb er nu letterlijk meer vertrouwen in”

 

Omgaan met bezwaren

Bezwaren zijn redenen waarom de ander niet voor jou zou kiezen. Wanneer de ander een bezwaar heeft, is het belangrijk daar een antwoord op te hebben. De kunst is om deze antwoorden paraat te hebben en direct in te zetten. Het liefst ben je de bezwaren zelfs voor. Tijdens de verkooptraining zullen we enkele oefeningen doen, waarmee je na de training door kunt gaan, zodat het echt in je systeem komt te zitten.

 

“Ik had het nog nooit zo bekeken”

Wil jij je verkooptechnieken bijschaven?

Laat je gegevens achter, ik laat je weten wanneer de volgende training is

Pin It on Pinterest