Wil je stoppen met roken, maar lukt het niet?

Word niet-roker in maximaal 2 sessies

Lees hier waarom het zo lastig is om te stoppen en een beetje hulp geen kwaad kan

Er zijn diverse redenen waarom mensen willen stoppen met roken. De meest voorkomende zijn gezondheidsklachten, medische redenen, of een ziekte- of sterfgeval in de familie of nabijheid. Sommige mensen balen opeens van de afhankelijkheid van “die stinkstok” en een enkeling is er simpelweg klaar mee. Het word je als roker ook niet echt makkelijk gemaakt. Op steeds minder plekken mag er gerookt worden, de prijzen van een pakje worden steeds hoger en de afbeeldingen op de pakjes laten niet veel tot de verbeelding over wat de effecten zijn van roken. Welke reden je dan ook hebt om te willen stoppen, het is een goede. Alleen de stap tussen willen stoppen en daadwerkelijk stoppen is voor sommigen te groot. Misschien heb je al eerder pogingen ondernomen om te stoppen en heb je dit een periode vast weten te houden, maar ben je helaas weer teruggevallen in je oude gedrag, door welke omstandigheid dan ook. Hoe kan dat toch?

“10% van het rookprobleem is verslaving,

de andere 90% is gedrag“

Daar sta je wellicht van te kijken? Wanneer roken echt een 100% verslaving zou zijn, moet je op vaste momenten je “shot” krijgen, anders krijg je afkickverschijnselen. Het merendeel van het rookprobleem is echter gedrag, dat wil zeggen je gewoontes. De mens is van nature een gewoontedier. En die gewoontes doorbreken valt niet mee. Tenminste……

Ik vond je professioneel overkomen en oprecht geïnteresseerd.

Jessica

Cliënt

Ik vond je een aangename man. Prettig in de omgang.

Rijkjan

Cliënt

Wist jij dat:

Het verslavende gedeelte van roken

In een sigaret zitten diverse stoffen. Twee daarvan zorgen voor de verslaving, 1 bekende en 1 wellicht wat minder bekende.

Nicotine

Nicotine is het verslavende component dat iedereen kent. Dit component zorgt ervoor dat je blijft roken. De nicotine vestigt zich in je hersenen en die vinden dat eigenlijk wel lekker. De nicotine komt via je longen in je bloed terecht en wordt zo getransporteerd naar je hersenen. Na een half uur is de concentratie nicotine in je bloed gehalveerd en weer een half uur later nog eens. Je hersenen registreren die afname en gaan schreeuwen om nieuwe toevoer. Je wordt onrustig, steekt een sigaret op en de rust keert weer terug, omdat je hersenen de nieuwe toevoer aan nicotine weer registreren. Roken zorgt er dus feitelijk voor dat je onrustig wordt, terwijl veel mensen denken dat je er rustig van wordt (daarom roken zij ook meer in periodes van stress). Dat is trouwens ook de reden dat de gemiddelde roker ongeveer een pakje per dag rookt (1 sigaret per uur).

Je onderbewustzijn weet dat die stof niet in je lichaam hoort (net als de teer e.d. die je binnenkrijgt). Op de momenten dat je niet rookt (bijvoorbeeld tijdens je slaap), is het lichaam ook bezig om die stoffen uit je systeem te verwijderen. Alleen zo lang je rookt, is dat als het ware dweilen met de kraan open. Zodra je gestopt bent, gaat je lichaam direct aan de slag om alles op te ruimen en na maximaal 3 weken is de nicotine uit je lichaam verdwenen. Op dat moment  zit er geen verslavende stof meer in je lichaam en blijft alleen je (gewoonte)gedrag een aandachtspunt.

Suiker

Naast nicotine zit er ook suiker in een sigaret en ook suiker werkt verslavend. De tabaksfabrikanten hebben suikers toegevoegd aan tabak, om het roken wat aantrekkelijker te maken. Ik heb in 2001 een rondleiding gehad bij een sigarettenfabrikant in Bergen op Zoom en ik kan mij nog herinneren dat het op de werkvloer rook naar karamel, alsof je door een snoepjesfabriek liep. Je lichaam krijgt dus naast je normale dagelijks toevoer aan suikers ook verbrande suikers via het roken binnen. Jouw insulineniveau zet de suikers om in energie en is gewend aan de som van de dagelijkse inname en roken. Wanneer je stopt met roken, krijgt je lichaam die suikers niet meer binnen. Je insulineniveau heeft ongeveer een week nodig om zich aan te passen aan het nieuwe suikerniveau. Gedurende die week zal zal je lichaam roepen om extra aanvoer van suikers en veel mensen gaan die missende suikers overcompenseren (snaaien). Dat zijn vaak die 3 tot 7 kilo die mensen aankomen wanneer ze stoppen. Wanneer je de aandrang tot snoepen een week negeert, kan je insulineniveau zich aanpassen aan het normale niveau en zal het snaaigedrag vanzelf verdwijnen.

Besparing van tijd èn geld

Een gemiddelde roker rookt ongeveer een sigaret per uur oftewel een pakje per dag. Zodra je stopt, begin je dus al te besparen. Reken maar eens mee. Bij een (conservatieve) prijs van 6 euro per pakje is dat op een tientje na €2.200,- op jaarbasis. Dat is voor veel mensen toch al gauw een extra vakantie.

Als je een sigaretje rookt, ben je al minimaal 5 minuten kwijt, zeker wanneer je ervoor naar een rookplek moet gaan. Als je dan voor het gemak even uit gaat van 18 sigaretten op een dag, is dat precies anderhalf uur per dag, maal 365 is dat ruim 22 dagen op jaarbasis, oftewel ruim 3 weken.

 

Vandaag precies 1 jaar rookvrij en inmiddels 18 weken zwanger van een prachtig gezond meisje! Nog elke dag dankbaar en trots!!

Arlette

 

Of het zin heeft? Ik ben een jaar na de sessie nog steeds gestopt met roken en daar gaat het om!

Bastiaan

Waarom is het rookprobleem grotendeels gedrag?

Stel dat je bijvoorbeeld elke ochtend opstaat, wast, aankleedt, ontbijt en dan een bakkie koffie of thee met een sigaretje om de dag te beginnen. Doordeweeks doe je dat om 7 uur, omdat je naar je werk moet en in het weekend slaap je uit en steek je je eerste sigaret pas om om een uur of 10. Als het een pure verslaving zou zijn, moet je die eerste sigaret om 7 uur opsteken. Een roker kan op die momenten dat het niet toegestaan is om te roken, het rookmoment uitstellen. Denk ook aan bijvoorbeeld een lange vliegreis of een belangrijke training of vergadering die minimaal 2 uur achter elkaar duurt. Voor de één is dat zwaarder dan voor de ander, maar elke roker kan dat.

De mens als gewoontedier

Het probleem is dat de mens van nature uit een gewoontedier is. Gedurende je leven maak je allerlei vaste gewoonten die door het vele herhalen automatisch gekoppeld zijn aan het roken van een sigaret: tijdens een bakkie thee of koffie, na het eten, tijdens de middagpauze, bij een drankje, tijdens een telefoongesprek met je beste vriend of vriendin, op een terrasje, op vakantie….. Allemaal momenten die automatisch geassocieerd worden met een sigaret. Hoe langer je al rookt, hoe sterker die associaties worden. Sterker nog, je hebt dan al vaak een sigaret opgestoken, zonder dat je er bewust over nagedacht hebt. Het is geautomatiseerd gedrag geworden. En dat geautomatiseerde gedrag bewust veranderen, is voor veel mensen erg lastig.

Verkeerde overtuiging

Reeds eerder heb ik al gemeld dat velen (begrijpelijk) de verkeerde overtuiging hebben dat je rustig wordt van roken. Zoals eerder uitgelegd, de afname van de nicotineconcentratie in je lichaam zorgt ervoor dat je onrustig wordt. Geen nicotine meer in je lichaam heeft als gevolg dat je daar dus niet meer onrustig van wordt. Maar die verkeerde overtuiging zorgt er bijvoorbeeld voor dat mensen die veel zenuwen of stress ervaren, sneller naar een sigaret grijpen. Of dat men bij een ingrijpende gebeurtenis (zoals ontslag, scheiding, sterfgeval) opeens weer gaat roken, omdat die overtuiging nog in hun onderbewuste zit.

Hoe zorg ik ervoor dat ook jij een niet-roker wordt?

Een terechte vraag. Er zijn 2 fysieke processen waar je lichaam doorheen moet en waar ik je niet mee kan helpen. Dat is het verwijderen van de nicotine uit je lichaam en het aanpassen van je insulineniveau naar jouw normale niveau (zonder de verbrande suikers). Zoals aangegeven duurt dat maximaal 3 weken (bij een snelle stofwisseling of actief leven gaat dat sneller) en daarna is dat gedeelte klaar. Wat er dan nog resteert is gedrag en dat gedeelte pak ik aan.

Middels hypnose kan ik direct met je onderbewuste werken en het geautomatiseerde gedrag aanpakken. De koppelingen met een sigaret moeten verbroken worden en nieuwe processen moeten worden gemaakt. Dat gaat jouw onderbewuste voor je doen met mijn aanwijzingen. Hoe dat uitpakt is voor iedereen anders, omdat je gebruik maakt van je eigen, interne hulpbronnen.

Mogelijke valkuilen

Sommige mensen die gestopt zijn, denken na een tijd (soms wel enkele maanden) dat ze op dat ene feestje of tijdens die vakantie best wel nog een sigaretje kunnen opsteken, tenslotte zijn ze al zo lang gestopt en het is maar 1 sigaretje, morgen is het weer over. Helaas, door die ene sigaret worden alle oude triggers weer geactiveerd en valt men terug in het oude gedrag.

Anderen kunnen het soms moeilijk geloven dat ze gestopt zijn en willen dat testen door een sigaret op te steken, om “zichzelf ervan te overtuigen dat ze echt er vanaf zijn”. Ook dat werkt niet, wegens dezelfde reden als hierboven. Bovendien, deze test is alsof je je auto tegen een muur rijdt op volle snelheid om je ervan te verzekeren dat hij veilig is en terecht de 5 sterren NCAP score behaald heeft. Niet nodig dus…..

Je zou het stoppen met roken kunnen beschouwen als een soort van rouwproces, waarbij je minimaal een heel jaar elke dag, inclusief de speciale momenten (zoals vakanties, feestdagen, verjaardagen en evenementen) als niet-roker meegemaakt moet hebben. Ik zorg ervoor dat je voldoende interne motivatie hebt om dat vol te houden.

Waarom bij mij?

Je kunt je inderdaad afvragen wat ik heb met roken, of juist met het niet-roken. Ik geniet ervan om mensen in hun kracht te zetten. Door het geven van inzichten, veranderen van focus en direct werken met het onderbewuste kunnen de mooiste dingen ontstaan. Er is echter een grote wisselwerking tussen lichaam en geest. Je mentale gesteldheid kan je fysiek aantoonbaar beïnvloeden vice versa. Een gezonde geest hoort in een gezond lichaam. Roken hoort daar niet bij en daarom houd ik me hier ook mee bezig. Ik heb diverse bekenden en naasten verloren aan kanker en bijna 30% van alle kankersterfgevallen komt van roken (bron: KWF.nl).  Als ik met deze dienst tenminste 1 mensenleven heb kunnen redden, vind ik het al waard. Ik heb al van diverse rokers succesvol niet-rokers gemaakt en dat gun ik jou ook.

Samengevat:

Hoe nu verder?

Als ik je heb weten te overtuigen dat ook jij met mijn hulp niet-roker kunt worden, geef dan hieronder je naam en e-mail adres op. Je ontvangt dan per ommegaande een mail met enkele vragen, zodat ik me goed kan voorbereiden op onze sessie. Ik zal dan z.s.m. contact met je opnemen om een afspraak te maken.

Daarnaast zal ik je toevoegen aan de maillijst, zodat ik je op de hoogte kan houden van interessante artikelen en mijn kennis kan delen. Uiteraard kan je je te allen tijde uitschrijven, want net als jij zit ik ook niet te wachten op spam.

Pin It on Pinterest