Verkooptraining voor coaches en therapeuten

Leer hoe jij het verschil kunt maken voor je klanten

“Waarom heeft niemand mij dit ooit geleerd!”

“Waarom heeft niemand mij dit ooit geleerd!”. Een opmerking die ik hoor bij veel therapeuten en coaches wanneer ik met hen praat. Iedereen is een expert in zijn of haar eigen vakgebied en wil graag een eigen praktijk of bedrijf beginnen. Helaas leert niemand je hoe je een entrepreneur moet zijn. Hoe je je als professional op zakelijk vlak moet bewegen. Vandaar dat ik deze verkooptraining voor coaches en therapeuten heb samengesteld, om die behoefte in te vullen en mijn kennis over te dragen aan collega coaches en therapeuten.

Het stigma “verkopen”

Bij het horen van het woord “verkopen” wordt er vaak de associatie gemaakt met gladde verkopers, autoverkopers, noem maar op. Terwijl de beste verkopers je kinderen, ouders en vrienden zijn!

Stel, je bent uit eten geweest en het restaurant heeft je verwachtingen ver overtroffen. Zeer vriendelijk personeel, zalig eten, kortom een geweldige belevenis. Je komt een goede vriend tegen die dit ook zal waarderen en deelt jouw ervaring in dat restaurant. Je overtuigt hem ervan dat hij daar ook echt eens naartoe moet. Op dat moment ben jij het restaurant aan het verkopen! Feitelijk is verkopen “het delen van een belevenis waarvan jij overtuigd bent dat de ander erbij gebaat is dan wel de waarde ervan in ziet”.

Er wordt altijd verkocht

Als jij een dienst of product hebt waarvan jij overtuigd bent dat jouw klant dit nodig heeft, dan is het jouw plicht te verkopen. En het gekke is, ook jouw klant is aan het verkopen! Er wordt altijd iets gekocht tijdens het gesprek; ofwel jij verkoopt je dienst, ofwel de klant verkoopt het idee dat hij of zij het niet nodig heeft. Eigenlijk is het dus een spel. De vraag is wie er gaat winnen. Ik geef je de tools om er een win/win situatie van te maken.

Voorbereiding is de sleutel

Voordat je kunt verkopen, moet je het nodige voorbereid hebben. Je moet je producten en/of diensten helder hebben. Weet welke bezwaren je klanten hebben. Wees je bewust welke antwoorden bij die bezwaren horen. Ken je pitch uit je hoofd. Je klanten luisteren naar het radiostation “WII.FM“, oftewel What’s In It For Me. Dat betekent dat jij moet afstemmen op What’s In It For Them. Je klant is vaak niet geïnteresseerd in welke methode je inzet, maar vooral wat het hen oplevert. Al deze onderwerpen komen ter sprake tijdens deze verkooptraining.

De volgende onderdelen zullen behandeld worden

N

Waarom je meer dan 1 pakket moet hebben

N

Hoe jij jouw perfecte pitch opstelt

N

Hoe je je ideale intakegesprek houdt

N

Hoe je bezwaren weerlegt

N

Hoe je de lichaamstaal van je potentiële klant leest

N

Wat je wel en vooral niet moet doen

“Sell them what they want,
Give them what they need”

Leren en ervaren

Tijdens deze tweedaagse verkooptraining is het niet alleen het overdragen van kennis, maar juist het toepassen van deze kennis, want ik wil graag dat jij het geleerde ook direct in de praktijk kunt toepassen. In groepjes van 2 of 3 zullen de oefeningen uitgevoerd worden. Ook mag je voor de groep je pitch geven, zodat je deze meteen kunt oefenen.

Al mijn vaardigheden staan tot je beschikking

Afhankelijk van de groep zal ik sommige zaken wat nader toelichten, zonder dat het ten koste gaat van het gehele programma. Mocht je een specifieke vraag hebben, ben ik tijdens de pauzes of na de training gewoon beschikbaar. Ook na de training kunnen er nog vragen per mail gesteld worden.

Echt maatwerk

Deze training is zeker geen standaard verkooptraining. Ik heb alles specifiek voor coaches en therapeuten samengesteld, zodat jij er direct mee aan de slag kan en vol vertrouwen je nieuwe klanten tegemoet kan zien.

Wat kan je verwachten

Een andere mindset

We bespreken het fenomeen geld en ik daag je uit anders over geld na te gaan denken. Geld is slechts een ruilmiddel. Jij geeft de klant jouw dienst en de klant betaalt jou voor de geleverde dienst. Jij krijgt er een goed gevoel van wanneer jij je klant geholpen hebt. Wanneer jij geen geld vraagt aan je klant, ontneem je hem of haar de mogelijkheid datzelfde gevoel te krijgen. Als jouw mindset betreffende geld in orde is, is het ook geen enkel probleem geld te vragen aan je klant.

“Ik kan nu beter mijn prijs bepalen”

 

Je perfecte pitch

Jouw pitch moet de interesse van de ander prikkelen, zodat ze meer van jou willen weten. Hoe vang je die aandacht? Welke elementen zijn essentieel in de ideale pitch? Ik geef je een structuur waarmee jij jouw ideale pitch kunt maken. Tijdens deze training zal je een eerste versie van jouw pitch opstellen en aan de groep presenteren, zodat je meteen constructieve feedback krijgt en je daarmee aan de slag kan.

 

“Ik kan nu duidelijk maken wat ik doe”

Het intake gesprek

Een goed intakegesprek volgt een bepaalde structuur. Uiteindelijk wil je dat jouw klant de juiste keuze maakt. Belangrijk is dat de klant dan positief gestemd is, want de beste keuzes worden gemaakt wanneer men positief is. Ik geef je de structuur waarmee jij het verschil kunt maken. Tevens geef ik je tips waarmee je je klant kunt “lezen” tijdens het gesprek, om te detecteren of bepaalde elementen in het gesprek nadere toelichting behoeven. Deze kennis is trouwens heel waardevol en kan je overal toepassen.

“Wat fijn om zo’n degelijke opbouw te hebben”

 

Omgaan met bezwaren

Bezwaren zijn redenen waarom de klant niet voor jou zou kiezen. Wanneer je klant een bezwaar heeft, is het belangrijk daar een antwoord op te hebben. De kunst is om deze antwoorden paraat te hebben en direct in te zetten. Het liefst ben je de bezwaren zelfs voor. Tijdens de verkooptraining zullen we enkele oefeningen doen, waarmee je na de training door kunt gaan, zodat het echt in je systeem komt te zitten.

 

“Ik had het nog nooit zo bekeken”

Wil jij je verkooptechnieken bijschaven?

Laat je gegevens achter, ik laat je weten wanneer de volgende training is

Pin It on Pinterest